Wanneer een huurder en een verhuurder met elkaar in contact worden gebracht gebeurd dit door een bemiddelaar. Een bemiddelaar brengt voor deze service kosten in rekening, dit worden bemiddelingskosten genoemd.

Wat te doen bij betaling onterechte bemiddelingskosten?

Bemiddelingskosten kunnen in rekening worden gebracht van de opdrachtgever van de bemiddelaar. De opdrachtgever kan een huurder zijn die opdracht geeft tot het vinden van de gewenste woning aan een bemiddelingsbureau. De kosten die gerekend worden door een bemiddelingsbureau voor de geleverde service moeten uiteraard reƫel blijven voor de opdrachtgever.

Onterechte bemiddelingskosten betaald als huurder

Als het bemiddelingsbureau in opdracht heeft gewerkt van de verhuurder en u, als huurder, ontvangt vervolgens een rekening, dan zijn dit voor u onterechte bemiddelingskosten die de verhuurder zou moeten betalen.

Allereerst is het aan te raden om contact op te nemen met het betreffende bemiddelingsbureau om de klacht te bespreken. Als u met deze partij niet tot een oplossing kunt komen dan kunt u een aangetekende brief sturen naar het bemiddelingsbureau met daarin duidelijk beschreven wat u van hen verlangt. Zo kunt u beschrijven dat de verhuurder de opdrachtgever was en niet u als huurder en dat u om die reden uw geld terug wilt. Het is van belang om de bemiddelaar een redelijk termijn te geven waarbinnen u antwoord wilt op uw brief.

Advocaat biedt hulp

U heeft inmiddels contact opgenomen met het bemiddelingsbureau en de aangetekende brief verstuurd. Als u er alsnog niet met deze partij uitkomt of niet op de manier zoals u graag zou willen zien dan is het verstandig om beroep te doen op een advocaat.

U kunt ook samen met een advocaat voor huurrecht zo'n brief opstellen, zodat u zeker weet dat u juridisch juiste termen en voorwaarden gebruikt.

De advocaat zorgt er samen met u voor dat de klacht op een goede manier wordt afgehandeld met de betreffende partij, in dit geval het bemiddelingsbureau. In veel gevallen is het zelfs zo dat u uiteindelijk uw bemiddelingskosten terug krijgt.

 

Weet u niet zeker of u een zaak heeft?

085-773 70 75

(Lokaal tarief)

  1. Bel onze intakebalie
  2. Vertel kosteloos uw juridische probleem
  3. De juiste advocaat wordt gezocht
  4. De advocaat neemt vrijblijvend contact met u op