Uw huurovereenkomst normaal beëindigen

Als u een huurder bent van een:

• huis,
  • appartement,
  • tussenwoning
  • kamer of
  • bedrijfspand

en u wilt uw huurovereenkomst beëindigen? Dan heeft u hier een wettelijke opzegtermijn voor. Deze wettelijke opzegtermijn wordt meestal bepaald aan de hand van uw betalingstermijn. Dit wil zeggen dat als u uw huur maandelijks moet betalen, dat uw opzegtermijn ook een maand bedraagt en zou u uw huur per kwartaal betalen dan is uw opzegtermijn ook een kwartaal.

Opzegtermijn huurcontract

Als uw opzegtermijn anders is dan uw betalingstermijn dan moet dit vermeldt staan in de huurovereenkomst.

U kunt uw huurovereenkomst beëindigen door een aangetekende brief te verzenden aan uw huurder of de eventuele bemiddelaar die voor uw huurbaas actief is. U kunt deze brief zelf opstellen of door een advocaat laten samenstellen.

In deze aangetekende brief wordt uitgelegd aan uw huurbaas dat u van uw huurovereenkomst wilt afzien binnen de daarvoor voorgeschreven opzegtermijn. Als de opzegtermijn dan verstreken is dient u alle sleutels terug te hebben gegeven aan uw huurbaas en vanaf dat moment hoeft u geen huur meer te betalen voor de betreffende huurovereenkomst.

Uw huurovereenkomst vroegtijdig opzeggen

Als u een huurovereenkomst aangaat dan is dit meestal minimaal voor 1 jaar. Als u eerder dan dat jaar uw huurovereenkomst wilt ontbinden dan zijn hier wel mogelijkheden voor.

Als u uw huurovereenkomst vroegtijdig wilt ontbinden, neem dan eerst contact op met uw huurbaas om eventuele mogelijkheden te bespreken. Als u een goede reden heeft waarom u onder het contract uit wilt heeft u kans dat uw huurbaas goed gezind is en u zonder problemen het contract laat ontbinden.

Huurovereenkomst ontbinden

Als u niet tot een oplossing kunt komen met uw huurbaas kunt u toch nog altijd de huurovereenkomst ontbinden. Het eerste wat u in dit geval wilt doen is een advocaat inschakelen die u kan helpen met alle juridische zaken. Een advocaat kan uw situatie bekijken en kan misschien een oplossing vinden waarmee u zonder extra kosten onder het contract uit kunt komen.

In het slechtste geval zult u het contract ongeldig moeten verbreken, hierdoor krijgt u een boete opgelegd en zullen er extra kosten verbonden zijn aan het vroegtijdig beëindigen van uw huurovereenkomst.

Huurovereenkomst beëindigen met advocaat

Als u gewoon snel en zonder problemen van uw woning wilt afkomen dan is de beste optie die u heeft een advocaat inschakelen. Een advocaat kan u direct de juiste brief opstellen om uw huurovereenkomst te beëindigen. Op deze manier voorkomt u dat u vanwege papierwerk nog langer aan uw huurovereenkomst vastzit.

De kosten van een advocaat om een brief op te stellen zijn relatief laag. Als u een maand extra huur moet betalen door het extra papier werk bent u waarschijnlijk al meer kwijt.

U kunt ook contact met ons opnemen met al uw vragen dan helpen wij u verder. We kunnen u ook helpen met het krijgen van een goede advocaat die u kan helpen met het beëindigen van uw huurovereenkomst.